fredag 30 oktober 2009

SR P3 på Söndag: SJ & jag i rullstol -Långt reportage



Inslaget kommer vara 15-20 min:
p3 sö kl20-22
www.sr.se/p3/verkligheten

--------------------------------

i måndags lär "hallå p3" typ före kl 11 ha pratat ca 1h (!) om Kafka-SJ-händelsen, men det hann jag ej lyssna på pga träning på gym 11-12, det är därför jag ser så trött ut och talar extra sluddrigt på ABC tv-reportaget ( som filmades direkt efter gymmet utan lunch/vila).

----------------------------------

Bra bakgrund inför programmet:
sj pressmess 29 okt2009:pressmeddelande: SJ & jag i tfsamtal, fler drabbade, stå-uppare skojar:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/hyra_ut_byta_bostad/pressrelease/view/n-utveckling-sj-jag-i-rullstol-tfnsamtal-andra-drabbade-staa-uppare-skojar-335301

torsdag 29 oktober 2009

Nyhetsutveckling: SJ & Jag i TELEFONsamtal, andra drabbade & stå-uppare skojar :)



Per telefon med SJ igår (som jag bandade så jag ej ska framstå som bad guy) framkom att de nu ändrat sig:

I söndags sa de att det var MITT fel - se http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3704629.svd

I måndags sa de inget alls - se ABC nyhetsinslaget: http://svtplay.se/v/1745190/abc/26_10_19_15?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,1745566/sb,p103287,1,f,-1

I tisdags em sa de till SR reportern Måns att "SJ kommenterar ej eftersom vi väntar på att Peter ska ringa och lämna ut sin assistents privata tfnnr så vi kan hitta Peters bokning" - trots att jag förkllarat i måndags för dem hur de kunde hitta PDF på newsdesk.se med inscannat kvitto

Igår onsdag hade de HITTAT min bokning själva (utan min assistent privata tfnr (Carola som hälpte min sluddriga röst ringa från min hemtfn) och utan hennes efternamn OCH utan hela namnet på den assistent (Sara) som istället var MED på själva Kafka-resan) genom att de då KOMMIT ÅT INTERNET (2 dygn efter att jag i måndags förklarade hur de kan se kvittot online)- OCH kommit fram till att det INTE VAR MITT FEL eller deras säljares, utan "bristande interninfo inom SJ"...

-------------------------------------------------

Jag blir ledsen när jag tänker på den tysta massa som diskrimineras dagligen i den grå vardan, och hoppas denna mediauppmärksamhet kan hjälpa andra människor.
Här lite exempel på andra som drabbats värre:

exempel 1: facebook 28 okt 2009:
Hej jag har också tråkiga erfarenheter med SJ och deras usla lyftar på tågen. De är för klena för Permobilar. Alla personal på tågen ska kunna hantera lyftarna. Jag åkte till Oslo nyligen med intercity tåg. Jag kom inte in på toaletten. Fick hålla mig hela vägen. Urdåligt!!!

Hälsn
Tomas W

exempel2: facebookmess
Mathias AxxxxOctober 27 at 10:15pm
Det har säkert hänt 2 gånger för mig och björn. Sen när Nathalie en gång jobbade med Björn gick hon ut för att skaffa hjälp och då rullade tåget vidare med en ensam Björn utan assistent. Han fick hoppa av i Storvreta och ta taxi tillbaka. Lättare om du frågar honom för han vet mer :)

Se även andra diskrimineringsanmälningar mot SJ AB: http://www.independentliving.org/anmalningstjansten/index.php?find=sj+ab

Notera att de inte är jättemånga beroende på:
1. många orkar ej anmäla, t ex är INGET av de exempel på facebook mess ovan anmälda
2. fram tills nya diskrimineringslagen nyligen ledde anmälan ingenvart (HO kunde inget göra, DO kan fortarande inget gör åt själva OTILLGÄNGLIGHETEN eftersom Sverige har en sämre lag än t ex Australien, USA, UK Sydafrika, Frankrike, Norge mfl mfl)
3. Inget händer med "goda viljan" - bevisas t ex av att den första anmälan i länken ovan mot SJ (då anmälningstjänsten lanserades för 4år sen) handlar om TYP SAMMA SAK SOM MIN ANMÄLAN NU 4 ÅR SENARE :(

------------------------------

STÅ-UPPARE:
KUL BLOGGINLÄGG APROPÅ DEBACLET (AV STÅ-UPPARE):

Till AB artikeln -http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6012278.ab - finns 50 kommentarer och 20 blogginläggsom jag ej hinner läsa, men jag gjorde ett stickprov från en stå-upp bloggare som va kanonkul:

...SJ har därmed nått en helt ny grad av försening, man har utvecklat hela förseningskonceptet! Tåget är i tid, men passagerarna får inte stiga av... Kanske för att tjäna pengar?

"Vi är tyvärr inte utbildade på hur dörrarna fungerar, men bistrovagnen är öppen med varma och kalla drycker samt smörgåsar och varma maträtter. Välkommen!"
UPPLAGD AV ELIN :-) KL. 09:35
1 KOMMENTARER:


Boman sa...
Vilken rysare för kunden och vilken skam för SJ. Personal som inte kan hantera delar av tåget! En ramp är löjligt enkel att handha, det kräver ingen lång utbildning, bara sunt förnuft. Men så klart, vi talar om ett företag som länge varit statligt. Dvs skyddad verkstad.

------------------------------------------------------------

Snart ska jag ringa DO diskriminerigsombudsmannen och be om skyndsam handläggning. Hoppas deras jurister utverkar ett för SJ såpass kännbart skadestånd att det blir uppenbart att SJ (och alla andra som diskriminerar!) helt enkelt av kostnadsskäl ej har råd att diskriminera andra framgent ty de riskerar då att ånyo åka på lika höga böter (goda viljan räcker uppenbart ej - t ex har bl a SJ i 30 år brutit mot tandlösa lagar, eller som jag skriver i min DO-anmälan:

"...Min förhoppning är att den mediala uppmärksamhet som vad jag råkat ut för och det eventuella skadestånd SJ får betala mig ska leda till att
a) SJ tvingas ändra sina rutiner så att människor inte behöver boka ledsagning i förväg utan kan åka när som helst
b) opinion väcks för att klassa otillgänglighet som diskriminering så som redan skett i USA, Australien, Storbritannien, Frankrike, Sydafrika, Norge mfl, mfl
c) SJ och andra aktörer i Sverige avskräcks från att göra likadant ..."
och
"...Som anordnare av kollektivtrafik har SJ dessutom varit skyldiga att göra sina tåg tillgängliga i 30 år enligt lagen (1979:558) om handikappanpassad kollektivtrafik. Trots det har man inte kommit längre än så här! Otroligt."

LÄNK till DO-anmälan: http://www.independentliving.org/anmalningstjansten/diskriminering_sj_ab-stockholm_2009-10-24.html

NEWSMILLARTIKEL om Sveriges utestängande av rullstolsburna (= diskriminering enl FN, USA, UK, Australien, Sydfrika, Norge mfl):http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/27/f-d-moderatpolitiker-sverige-utestanger-rullstolsburna

onsdag 28 oktober 2009

Ska Sverige förlora mot Norge inte bara i skidåkning utan även i Diskriminering?


SE SVT ABC NYHETSREPORTAGET HÄR: http://svtplay.se/v/1745190/abc/26_10_19_15?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,1745566/sb,p103287,1,f,-1

LÄNK DO-(diskrimineringsombudsmannen)ANMÄLAN: http://www.independentliving.org/anmalningstjansten/diskriminering_sj_ab-stockholm_2009-10-24.html

NEWSMILLARTIKEL om Sveriges utestängande av rullstolsburna (= diskriminering enl FN, USA, UK, Australien, Sydfrika, Norge mfl): http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/27/f-d-moderatpolitiker-sverige-utestanger-rullstolsburna

Nu återstår att se om Sveriges Diskrimineringslagstiftning följer internationellt rådande praxis såsom den definieras av bl a FN (mänskliga rättigheter för människor med funktionsnedsttning), USA (Americans with Disabilities Act), Storbritannien, Australien, Frankrike och senast Norge (fick januari i år rätt lag!)?

Eller ska Sverige förlora mot Norge inte bara i skidåkning utan även i Diskriminering?

så kan tillgängliggörandet finansieras:
  • USA erbjuder skattelättnader på 15 000 dollar per år till samtliga företag oavsett storlek för tillgänglighetsskapande åtgärder. Sverige saknar motsvarande incitament. Betalar inte svenskar med funktionsnedsättningar skatt precis som amerikaner?
  • Samhället sparar pengar på att tillgängliggöra för personer med funktionsnedsättning - exempel: tillgängliggörandet av bussar ökar antalet kunder och därmed är det samhällsekonomiskt lönsamt
  • Fler kan komma i arbete om de utestängande skamfulla murarna Bush pratade om rivs även i Sverige, och ju fler som jobbar ju desto mer växer kakan så vi har mer att dela på

Länk DO-anmälan: SJ & jag i rullstol apropå SVTs ABCnyheterna


MIN ANMÄLAN:
http://www.independentliving.org/anmalningstjansten/diskriminering_sj_ab-stockholm_2009-10-24.html

Nu återstår att se om Sveriges Diskrimineringslagstiftning följer internationellt rådande praxis såsom den definieras av bl a FN (mänskliga rättigheter för människor med funktionsnedsttning), USA (Americans with Disabilities Act), Storbritannien, Australien, Frankrike och senast Norge (fick januari i år rätt lag!)?

Eller ska Sverige förlora mot Norge inte bara i skidåkning utan även i Diskriminering?

MEJL FRÅN DO:
om DO <do@do.se> to "peter.o.cederholm@gmail.com" <peter.o.cederholm@gmail.com> date Wed, Oct 28, 2009 at 4:29 AM subject Bekräftelse från DO mailed-by do.se hide details 4:29 AM (4 hours ago) Tack för ditt mejl till Diskrimineringsombudsmannen, DO. Det här är en bekräftelse på att vi har tagit emot det. DO får in många anmälningar och vi tar också emot en stor mängd frågor som rör vår verksamhet. Detta kan tyvärr leda till att du får vänta något på svar. Vi ber om din förståelse för det. Har du frågor om myndigheten och vårt arbete? Eller vill du veta mer om skyddet mot diskriminering och vad lagen säger? Besök gärna vår webbplats: www.do.se Med vänliga hälsningar, Diskrimineringsombudsmannen DO Box 3686 | 103 59 Stockholm | Besök Torsgatan 11 | www.do.se | do@do.se Tel växel 08-120 20 700 | Fax 08-120 20 800 | Texttel 08-120 20 820

Diskrimineringsombudsmannen (DO) arbetar mot diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning och ålder.

tisdag 27 oktober 2009

Nyhetsutveckling: SJ & jag i rullstol apropå SVTs ABCnyheterna igår kl1915


Blev nyss uppringd av SVT-reporter som själv sett biljettkvittona hos mig igår. (Se 2-sidiga PDFen jag la upp igår: http://www.lazybee.biz/sj/sj_bilj_bokad_morgon091023.pdf

SVT-reportern berättar att SJ idag anammat den konstiga "mediastrategin": "vi kommenterar inte ty vi väntar på ett samtal från Peter där han lämnar ut hela namnet på Carola K, den assistent som hjälpte honom göra bokningen i fredags morse. VI BEHÖVER HENNES NAMN/NUMMER SÅ VI KAN HITTA PETERS BOKNING..."

Henrik Tikkanen har sagt att: "Det krävs goda byråkrater för att hålla en välorganiserad ineffektivitet igång."
OM SJ hade varit "goda" hade de för länge sen gett mig 1)skriftlig ursäkt 2) biljettpengar åter + skadestånd 3) berättat vilka åtgärder de vidtagit för att denna diskriminering ej ska hända framgent mot mig eller den stora tysta massa de dagligen har diskriminerat (se mitt förra pressmess på newsdesk.se med exemplet från Mattias som råkat ut för samma sak "flertal ggr" samt länk till Independent Livings DO-anmälntjänst online där SJ anmälts för diskriminering TONVIS ggr

Så goda byråkrater är ej SJ heller: uppenbart är att de ISTÄLLET för en välorganiserad ineffiktivitet HAR OREDA och en så stökigt OORGANISERAD ineffektivitet att de ej hittar min bokning, TROTS att jag igår per tfn förklarade för deras Maria Cederberg (callcenterchef?) att BILJETTKVITTON & VÅR ANTECKNINGSLAPP med bokningsnr mm sen länge ligger på nätet inkl de pressmess på newsdesk.se varigenom Maria fann mitt tfnnr.

TYDLIGT ÄR att de på SJ (utöver att ha otillgängliga tåg, massa särlösningar mfl brott mot tidigare i bla abc nämnd lag från 1979) är så dåliga byråkrater med sådan oreda att de ej ens hittar min bokning då de har kopior på sina egna A4kvitton OCH BOKNINGSNR (inkl Carolas handskrivna lapp som också den är med i PDFen)! Som tidigare konsult på Öhrlings undrar jag: Vem är SJ's revisor som godkänner sån oreda?

SOM jag sa till Maria igår vill ej alla vara offentliga personer, och jag ska fråga Carola om hon vill att jag ger ut hennes privata tfnnr (det var vad Maria ville ha igår!) OM (om!) Maria kan förklara VARFÖR hon vill ha Carolas nr. Det kunde hon ej igår, idag påstår tydligen SJ att de vill ha Carolas hela namn för att hitta min bokning TROTS ATT DE IGÅR FICK SE SIN KVITTOKOPIA OCH BOKNINGSNR ONLINE.

Om SJ på fullt allvar har sådan nollkoll på sina papper är det ingen överraskning att resten av deras verksamhet är lika Kafka-knäpp!

På newsdesk.se igår skrev jag detalj hur det gick till då jag och Carola i fredags bokade biljetten, inkl länkade till 2sidig pdf med deras kvitto, bokningsnr och anteckn.lapp Carola gjorde vid samtalet. LÄS HÄR: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/hyra_ut_byta_bostad/pressrelease/view/svd-aftonbladet-igaar-missade-festen-sj-slaeppte-inte-av-honom-problem-loesning-333806

Nu ska jag ringa Carola och höra OM hon vill ge sitt privata nr/fulla namn och sen ringa SJs
Maria Cederberg, katarina nyman och höra om de har MER HÅLLBART/RELEVANT SKÄL att få Carolas detaljer än "annars hittar vi ej din bokning TROTS att vi har kvittokopior, bokingsnummer mm"?!

Om inslaget om mig & SJ på SVTs ABCnyheterna igår kl1915


Om inslaget om mig på SVTs ABCnyheterna igår kl1915

se abc svt TV inslaget här: http://svtplay.se/v/1745190/abc/26_10_19_15?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,1745566/sb,p103287,1,f,-1

och här: http://svt.se/2.33538/1.1745054/peter_kom_inte_av_taget_-_skickades_tillbaka?lid=puff_1745054&amp;lpos=lasMer

"Det krävs goda byråkrater för att hålla en välorganiserad ineffektivitet igång."
--- Henrik Tikkanen

a) tack for bra reportage - det många frågar mig: varför kunde ingen LYFTA av mig i min lätta rullstol? ingen erbjöd sig bära, varken SJ personal eller passagerare. Vi väntade på de konstiga "liftoperatörerna" som aldrig kom. Min assitent fick ej sköta den enkla liften själv. Tiden blev knapp - snart skulle tåget tillbaks t Sth. Dessutom är nivåskillnaden mellan tågdörren och perrongen stor, tågdörren smal, trappstegen smala och höga - en person utan vana att BÄRA rullstolar skadar lätt sin rygg och tappar ur mig så även jag skadas!

b) liftar - som man ser är SJs liftar uråldriga, långsamma och skapar kass arbetsmiljö. Det bästa är om liften är monterad INUTI TÅGET som i USA, här bevis från liten by i Alaska på att det MED ANTIDISKRIMINERINGSLAG MED SKADESTÅND SOM PISKA t o m i avkroken Skagway går utmärkt att ha moderna liftar även i mkt gamla tåg: http://www.lazybee.biz/sj/trainskagway07conductor.jpg SAMT http://www.lazybee.biz/sj/trainskagway07onramp.jpg
om man som backup vill ha liftar på perrongen kan man göra som här i Kuranda utanför Cairns, Australien: http://www.lazybee.biz/sj/trainkuranda08sramp.JPG

c) SJs diskriminering väldigt vanlig -här ett av massa facebookmess jag fått: "...Läste om ditt öde med tåget mellan stockholm och uppsala. Förjävligt. När jag åker med Björn har jag varit med om samma sak flertal gånger. MVH: Mathias (Björns assistent). Hoppas du minns mig, vi har träffats på "fest"." Be mig om fler exempel samt sealla anmälningar av SJ på : http://www.independentliving.org/anmalningstjansten/

d) lagens namn: såvitt jag erfar heter lagen från 1979 SJ bryter mot med sina otillgängliga tåg och alla särlösningar "Lagen om Handikappanpassad Kollektivtrafik"

e) skadestånd -anledningen till varför jag vill ha skadestånd som svider för SJ är att därmed bli troligt att de slutar diskriminera även alla andra som tysthet felbehandlas varje dag.Rädsla för skadestånd som SVIDER gör att man PRIORITERAR tillgängliggörandet som därmed ses som en billig försäkring mot dyra skadestånd! - se ovan exempel på att många drabbas samt alla anmälningar av SJ på : http://www.independentliving.org/anmalningstjansten/

e) så kan tillgängliggörandet finansieras:
  • USA erbjuder skattelättnader på 15 000 dollar per år till samtliga företag oavsett storlek för tillgänglighetsskapande åtgärder. Sverige saknar motsvarande incitament. Betalar inte svenskar med funktionsnedsättningar skatt precis som amerikaner?
  • Samhället sparar pengar på att tillgängliggöra för personer med funktionsnedsättning - exempel: tillgängliggörandet av bussar ökar antalet kunder och därmed är det samhällsekonomiskt lönsamt
  • Fler kan komma i arbete om de utestängande skamfulla murarna Bush pratade om rivs även i Sverige, och ju fler som jobbar ju desto mer växer kakan så vi har mer att dela på
Läs mer om Diskriminerande Otillgänglighet i min c-uppsats i retorik med samma namn: http://www.cederholm.net/otillg_ar_diskr.pdf

SAMT i min debattartikel på NEWSMILL : http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/27/f-d-moderatpolitiker-sverige-utestanger-rullstolsburna

måndag 26 oktober 2009

SVT ABC kl 19.15 ikväll: OM tågliftar & SvD & Aftonbladet igår: "Missade festen - SJ släppte inte av honom" PROBLEM & LÖSNING


Se på svt ABC kl 1915 (där jag kommer direkt från hård gymträning utan att få ngn mat) OCH läs nedan först där jag bemöter SJ från igår, INKLUSIVE deras brott mot Lagen om Handikappanpassad Kollektivtrafik från 1979 (som tyvärr är tandlös). SJ bryter mot lagen i särlösningar med otillgängliga tåg, nivåskkillnader mellan perrong och ingång, kräva att handikappade måste ringa ytterligare nr (utan att ens informera därom VID VITTNE av min assistent Carola K vars utsaga jämte min utsaga idag ifrågasattes av en SJ chef "Maria" såtillvida att Maria ville ha Carolas tfnnr utan att kunna motivera varför mm mm:

...hade detta hänt i USA hade jag tack vare deras lag ADA med tänder fått mångmiljonbelopp i SKADESTÅND. Som säges i min c-uppsats i retorik "Otillgänglighet är Diskriminering" http://www.cederholm.net/otillg_ar_diskr.pdf ÄR DET PRECIS VAD SOM KRÄVS för att samhället ska bli tillgängligt. Rädsla för skadestånd som SVIDER gör att man PRIORITERAR  tillgängliggörandet som därmed ses som en billig försäkring mot dyra skadestånd!

I nedan NEWSDESK pressmedd. bemöter jag SJs pressjours uttalanden igår. De är välkomna att direkt kreditera de visakort jag betalade biljetterna med OCH sätta in skäligt skadestånd som ska va så högt att alla fattar att SJ ej har råd att diskriminera någon igen! Anmärkningsvärt och konstigt att SJ FORTFARANDE idag kl 1619 ännu erbjubudit sig ens återbetala tågbiljetterna åt mig och min assistent Sara S som var med på lördagskvällen!

Jag har anmält SJ till Diskrimineringsombudsmannen via http://www.independentliving.org/anmalningstjansten/

Nu återstår att se hur vår lag står sig jämfört med t ex UK, Australien, USA och Norge:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/hyra_ut_byta_bostad/pressrelease/view/svd-aftonbladet-igaar-missade-festen-sj-slaeppte-inte-av-honom-problem-loesning-333806

SvD & Aftonbladet igår: "Missade festen - SJ släppte inte av honom" PROBLEM & LÖSNING


"Det krävs goda byråkrater för att hålla en välorganiserad ineffektivitet igång."
--- Henrik Tikkanen

I min rullstol skulle jag åka tåg till Uppsala. Väl framme blir jag inte avsläppt eftersom tågvärdarna inte får sköta rampen - och tvingas åka tillbaka till Stockholm.
- Det hela kändes som en Kafka-novell. Jag kommer aldrig att åka med SJ igen.

PROBLEMET: Saken beskrivs ganska väl i denna artikel i Aftonbladet "Missade festen - SJ släppte inte av honom" http://www.lazybee.biz/sj/abladet_s20_091025.jpg

samt även i dessa webartiklar:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3704629.svd
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-AV_ID=973824,00.html?from=puff#kommentarerstart

SJ:s pressjour påstår nu i efterhand att den diskriminerande händelsen skulle bero på att så kallad ledsagning inte beställts; de hävdar att felet skulle vara mitt och att jag borde ha ringt deras så kallade "ledsagnings-call center" (läs: kassa B) UTÖVER att ha TELEFONKÖAT i drygt 30 min i fredags morse till deras så kallade "kundservice/säljavdelning" på tfn 0771-75 75 75 (läs: kassa A) som uppgav att "allt är klart, bara att dyka upp - killen som gjorde bokningen kollade det egna systemet, två (2!) externa system SAMT gick dessutom och kollade med en kollega..." VID VITTNE av min assistent Carola K som hjälpte mig ringa. Att säljarna bokade "handikapplats" och var fullt medvetna om rullstolen och aldrig informerade att jag skulle behöva telefonera ytterligare till en ANNAN Kafka-kassa styrks av mitt biljettkvitto och anteckningslappen sagd Carola gjorde vid samtalet: http://www.lazybee.biz/sj/sj_bilj_bokad_morgon091023.pdf

- Det måste man göra [boka ledsagning via annan "kassa B"] när man har rullstol för att få hjälp med ombord- och avstigningen. När man försökt lösa det här i Uppsala så fanns inte personal på plats eftersom det var sent på kvällen och ledsagningen inte var beställd, säger Elina Yli-Torvi på SJ:s pressjour till SvD.se. [I efterhand har jag fått reda på att lift-ledsagarna (läs: kassa C) SLUTAR innan dess mitt returtåg skulle ha anlänt Sth C kl 0049 söndag morgon -något kassa A avdelningen GIVETVIS bort känna till och informerat om ÄVEN DET innan jag betalade min biljett! - utöver att informera om existensen av en kassa B!]

Varför det? Hur kan det komma sig att jag aldrig stött på detta sovjetiska Kafka-byråkratiska-kassaA-kassaB-kassaC-system vid mina tågresor utomlands?

LÖSNINGEN: Se där ännu ett skäl i sig att de som jobbar på tåget (tågvärdarna) GIVETVIS ska kunna hantera liftarna, säger jag mot bakgrund av att bl a ha jobbat 4 år som managementkonsult på dåvarande Öhrlings Coopers & Lybrand (nu kallat PricewaterhouseCoopers). SJ behöver UPPENBARLIGEN bli konkurrensutsatta (jfr utlandet) så de INSER behovet av att ÄNDRA sin operativa verksamhet så de slutar helt med att ha diskriminerande otillgängliga tåg, och börjar följa den (tyvärr tandlösa) lagstiftning som faktiskt finns gällande tillgänglighet för allmänna kommunikationer.

I det korta perspektivet bör SJ dessutom OMEDELBART få extern hjälp att akut fixa sin:
1) Information - a) ej själv vetat om/informerat om behovet att ringa ANNAN "kassa B callcenter") & b) ej informerat om hur jag i den trånga icke-rulstolsvagnen skulle gått på toaletten (fanns ingen handikapptoa och för trångt att rulla fram till den ta som fanns längst bort)

 2) Organisation - tågvärdarna/på tåget befintlig personal ska GIVETVIS kunna sköta liftarna! Som f d ledamot i Brand- och Räddningsnämnden Stockholms stad, undrar jag hur SJ gör med personer i rullstol vid brand eller annan olycka? [i efterhand har jag fått reda på att vissa lokförare FÅR sköta liftarna SAMT att tågen HAR ramper ombord för händelse av brand/olycka. DETTA borde ju tågvärdarna veta!!! VIDARE har jag fått mäss på Facebook samt blogginlägg om att SJs "kassa B" ledsagning ofta ej fungerar alls.]

3) Liftkonstruktion- a) liftarna ska givetvis vara enkla att sköta OCH monterade i själva tåget som i USA - se här två fotobevis på att även gamla tåg i ödemarken i Alaska går att utrusta med inbyggd lift: http://www.lazybee.biz/sj/trainskagway07conductor.jpg SAMT http://www.lazybee.biz/sj/trainskagway07onramp.jpg
Som BACKUP ska det även finnas MODERNA liftar som denna i Cairns Australien: http://www.lazybee.biz/sj/trainkuranda08sramp.JPG

Det hela påminner om gamla monopol-televerket och taxi-monopol-strulet!
När ska vi svenskar och herr Michael-mångmiljonär-Moore inse att människans natur kräver monetära morötter för att anstränga sig? Att socialism funkar lika illa i Sovjet, Cuba, gamla statliga monopol Telia osv? När ska folk sluta förvånas över att Färdtjänsten/rullstolstaxi plötsligen började fungera då Alliansen häromåret införde konkurrens så de få som informerats därom kan ringa taxi 020/kurir och slippa Landstingsfärdtjänst-förseningarna? När ska svenskar sluta tro att vi är bäst på allt alltid, och i stället LÄRA oss av andra länder med bättre tillgänglighet såsom USA?

Monopol fungerar illa inom tåget, vården, telekom, taxi, sovjet osv! Minns hur man behövde köa ETT _ÅR_ (!) hos Telia (då Televerket) för att "FÅ" köpa en ny svindyr monopoltelefon? Och ville man ha en monopoltaxi fick man bara "taxi var god vänta" och fick GÅ hem...

Ytterst handlar detta om att Sverige bryter mot FN:s mänskliga rättigheter och har tandlösa lagar som lämnat landet otillgängligt i decennier. Att vi, trots en massa utopiskt feel-good röstfiskerisnack om att Stockholm ska bli världens mest tillgängliga huvudstad 2010, ligger långt efter länder som Storbritannien, USA, Australien och Sydafrika. Och att lagar som ej efterlevs behöver skärpas samt stämningsmöjligheter måste till för att kunna ta till piskan så att rädsla för stämningar uppstår, och att man då snabbt tillgängliggör på bred front för att undvika grova viten.

-Det är riktigt illa att Stockholm t ex inte har en enda nattklubb med handikapptoalett / utan diskriminerande trappor samt att Gröna Lund är så otillgängligt för rullstolar jämfört med nöjesparker i Australien och USA, vilket jag själv upplevt som rullstolsburen världsresenär, säger Peter Cederholm.

FAKTA OM OTILLGÄNGLIGHETEN:
  • Sverige har ungefär 1,8 miljoner människor med funktionsnedsättningar. Åtminstone hälften
    säger öppet att de känner sig diskriminerade.
  • Om man jämför med elitidrottare och operasångerskor så har nästan ALLA människor
    en funktionsnedsättning.
  • 60-90 procent av affärer, restauranger, biografer, möteslokaler och andra inrättningar
    i svenska stadskärnor är helt eller delvis omöjliga att besöka och använda för människor med funktionsnedsättning.
  • Personer med funktionshinder har under lång tid tvingas betala skatt för tillhandahållande
    av samhällstjänster som är oanvändbara för dem (t.ex. bussar de ej ens kommer in i)
  • Inte bara personer med funktionshinder gynnas av tillgänglighetsgörande, t.ex. gagnas ju
    även barn, pensionärer och föräldrar med barnvagn av bussar utan trappsteg! Dörröppnare för
    personer med rörelsehinder används ofta och gärna av alla - det är snabbare och enklare för alla
    att öppna en tung port genom att trycka på en knapp.

HUR KAN TILLGÄNGLIGGÖRANDET FINANSIERAS?
  • USA erbjuder skattelättnader på 15 000 dollar per år till samtliga företag oavsett storlek för tillgänglighetsskapande åtgärder. Sverige saknar motsvarande incitament. Betalar inte svenskar med funktionsnedsättningar skatt precis som amerikaner?
  • Samhället sparar pengar på att tillgängliggöra för personer med funktionsnedsättning - exempel: tillgängliggörandet av bussar ökar antalet kunder och därmed är det samhällsekonomiskt lönsamt
  • Fler kan komma i arbete om de utestängande skamfulla murarna Bush pratade om rivs även i Sverige, och ju fler som jobbar ju desto mer växer kakan så vi har mer att dela på
Jag har med rullstol gjort massa resor inkl australien/nya zealand förra året. De har gått utmärkt med rullstol - men att åka sth-uppsala är tydligen raketvetenskap med internationellt sätt avvikande, sämre och konstiga statligt-monopol-regler (inkl strunta i kunden...) Videobevis på att det går bra att få hjälp att med rullstol flyga ända till Australien och där hålla på med helikopterflygning och dykning: http://www.youtube.com/watch?v=bGB3t5aA2q0

Det jag drabbats av är DISKRIMINERING enligt FN (mänskliga rättigheter för människor med funktionsnedsättning), UK, Australien, NORGE (våra grannar fick rätt lag januari i år!) och USA(Americans with Disabilities Act) ETT TEXT-BOOK CASE av diskriminering - om Sveriges lagstiftning må vara tandlös och förlegad är en annan sak. Jag vet - skrivit C-uppsatsen i retorik "Otillgänglighet är Diskriminering" vid Uppsala Universitet!

Länk till min uppsats + relevant bakgrund / fakta även till denna incident finner du i min nyligen publicerade NEWSMILL artikel:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/27/f-d-moderatpolitiker-sverige-utestangerrullstolsburna (senare idag kommer jag längst ner efter artikeln lägga till en Kommmentar med länkar till exempel på TILLGÄNGLIGA TÅG UTOMLANDS som jag åkt mm)

Swedish Health-Care is Sicker than Sicko! | För övrigt är jag TRÖTT på svenska vården där AVSAKNAD av Vinstintresse/sann konkurrens/"vårdcheck" SKAPAR oskälig väntan och tvingar den sjuke bort från arbete för att istället bli sin egen jurist, rehabexpert, hjälpmedelsmästare mm - se
[Swedish:] http://newsmill.se/artikel/2009/09/12/f-d-moderatpolitiker-vardens-problem-och-losning
[English:] http://www.cederholm.net/Swedish-health-care-sicker-than-sicko.htm