onsdag 9 december 2009

ABC: Handikappad nekad kroginträde -"du är för full!" - fler exempel. Patricia DO-anmäls!

Vi upprördes av ABC nyheternas (och tidningar såsom Mitt I's) reportage om Helena i måndags: http://svt.se/2.33538/1.1803602/handikappad_nekades_krogbesok

Jag har, utöver felbehandlad arbetsskada, samma grundläggande diagnos (Friedreichs Ataxi som drabbar på olika sätt) och har FLERA GÅNGER nästan nekats inträde på Golden Hits*, eftersom vakterna trott jag var full UTAN ATT HA DRUCKIT EN DROPPE!

Jag har dock alltid kommit in efter långrandig argumentation fullt hörbar för alla i kön (läs: kränkande och diskriminerande för mig!)

Patricia har jag aldrig ens försökt gå till EFTERSOM DE SAKNAR HANDIKAPPTOALETT och att ej kunna pinka är oacceptabelt diskriminerande! Jag kommer DO-anmäla dem för detta, inspirerad av att Helena DO-anmält Patricia för att hon ej fick komma in: http://www.independentliving.org/anmalningstjansten/diskriminering_patricia-stadsgardskajen-stockholm_2009-10-31.html

*Golden Hits är enligt min erfarenhet ENDA NATTKLUBBEN I STOCKHOLM med handikapptoalett (dock bara på andra våningen, och för att komma dit krävs diskriminerande särbehandlingen att be vakterna då de hinner hjälpa mig upp genom låsta dörrar i en hiss bakom köket/annan portuppgång!

Såvitt jag vet finns det INGEN NATTKLUBB i Stockholm med handikapptoalett OCH utan trappor! Oerhört kränkande! (Cafe Opera är typ enda stället utan trappor, MEN DE HAR INGEN HANDIKAPPTOALETT!)

Eller ska vi som använder rullstol sitta hemma och skämmas för att vi bor i ett land med kass lagstiftning jämfört med Norge, USA, Australien, Frankrike, Sydafrika, Storbritannien mfl?

KONTAKTA GÄRNA: Peter Cederholm, diskriminerad, tfn 0708-10 79 44 | emailpeter@cederholm.net (på www.cederholm.net finns länk till SVT ABCs reportage om SJ-händelsen + långt P3 reportage därom mm)

HUR KAN TILLGÄNGLIGGÖRANDET FINANSIERAS?
* USA erbjuder även en MOROT: skattelättnader på 15 000 dollar per år till samtliga företag oavsett storlek för tillgänglighetsskapande åtgärder. Sverige saknar motsvarande incitament. Betalar inte svenskar med funktionsnedsättningar skatt precis som amerikaner?
* Samhället sparar pengar på att tillgängliggöra för personer med funktionsnedsättning - exempel: tillgängliggörandet av bussar ökar antalet kunder (bra även för pensionärer, barnvagnar, cyklar, miljön mm!) och därmed är det samhällsekonomiskt lönsamt.
* Fler kan komma i arbete om de utestängande skamfulla murarna äntligen rivs även i Sverige, och ju fler som jobbar ju desto mer växer kakan så vi har mer att dela på! (Exempel på länder som redan rivit murarna: Norge, USA, Sydafrika, UK, Australien, Frankrike mfl)

Läs denna SvD artikel häromveckan om att Sverige får tung utländsk kritik av FN + femton (15!) andra bl a för diskriminering av människor med funktionsnedsättning i kollektivtrafiken:http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3770729.svd -vilket min erfarenhet med SJ , SAS & MA är exempel på!

När ska Sverige få åtminstone samma antidiskrimineringslag som Norge har sedan januari i år?
Varför ska vi förlora mot Norge inte bara i skidåkning?

LÄR DIG MER OM DISKRIMINERANDE OTILLGÄNGLIGHET I MINA 2 ARTIKLAR PÅ NEWSMILL:
1 NEWSMILL: http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/27/f-d-moderatpolitiker-sverige-utestanger-rullstolsburna
2 newsmill kastar sten i glashus equality summit:http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/17/sverige-kastar-sten-i-glashus-nar-man-idag-ar-vard-eu-toppmotet-om-jamlikhet-equa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar