fredag 4 december 2009

Apropå DI debatt igår om Int.Handikappdagen: SAS & Malmö Aviation nu DO-anmälda för Rullstolsdiskriminering


Igår torsdagen den 3 dec var det Internationella Handikappdagen. I Dagens Industris DI debatt skrev vd:arna för Max, Samhall, ICA och Sodexo "Öppna ögonen för de handikappades kompetens".

De skrev bl.a. att "...för tio år sedan deltog 56% av personer med funktionsnedsättning och nedsatt arbetsförmåga i arbetskraften mot 50% i dag. En tydlig minskning som inte har med konjunkturer att göra".

Det finns givetvis en koppling mellan nämnt utbrett utanförskap och det faktum att Sverige är diskriminerande otillgängligt, har tandlösa lagar jämfört med USA, UK, Australien, Sydafrika, Frankrike, NORGE mfl!

Om man ska jobba med en funktionsnedsättning har man givetvis samma behov att komma fram i tid och komma in i lokaler som andra människor!

Eller är min tid mindre viktig än andra människors, bara för att jag använder rullstol?
ATT DET MED RULLSTOL ej går att åka SJ tåg från Stockholm till Uppsala exemplifieras i denna ABC sändning  http://www.youtube.com/watch?v=aCFUvXvaxy8 , som jag tidigare DO-anmält: http://www.independentliving.org/anmalningstjansten/diskriminering_sj_ab-stockholm_2009-10-24.html

ATT SAS & Malmö Aviation anser att rörelsehindrades tid är mindre viktig än andra människors framgår av de NYA DO-anmälningar jag igår på Internationella Handikappdagen la i kö på anmälningstjänsten: http://www.independentliving.org/anmalningstjansten/

läs sammanfattning här: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/hyra_ut_byta_bostad/pressrelease/view/sr-p3-paa-soendag-sas-malmoe-aviation-jag-i-rullstol-laangt-reportage-nej-inte-peter-vargen-346790

ATT det med rullstol ej går att komma in i eller ens gå på toaletten i merparten av Sveriges lokaler exemplifierar jag med de dryga 50-tal anmälningar jag personligen gjort på nämnd tjänst. Se även www.marschen.se

HÄRNÄST KOMMER JAG DO-anmäla nästan samtliga ca 40 butiker på Biblioteksgatan i Stockholm - endast tre (3!) är tillgänliga med rullstol...

Ge Sverige samma antidiskrimineringslag som Norge mfl länder har så kan fler människor med funktionsnedsättning komma fram, komma fram i tid och komma in - och därmed kunna komma i arbete!

KONTAKTA GÄRNA: Peter Cederholm, diskriminerad, tfn 0708-10 79 44 | emailpeter@cederholm.net (på www.cederholm.net finns länk till SVT ABCs reportage om SJ-händelsen + långt P3 reportage därom mm)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar