tisdag 27 oktober 2009

Om inslaget om mig & SJ på SVTs ABCnyheterna igår kl1915


Om inslaget om mig på SVTs ABCnyheterna igår kl1915

se abc svt TV inslaget här: http://svtplay.se/v/1745190/abc/26_10_19_15?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,1745566/sb,p103287,1,f,-1

och här: http://svt.se/2.33538/1.1745054/peter_kom_inte_av_taget_-_skickades_tillbaka?lid=puff_1745054&lpos=lasMer

"Det krävs goda byråkrater för att hålla en välorganiserad ineffektivitet igång."
--- Henrik Tikkanen

a) tack for bra reportage - det många frågar mig: varför kunde ingen LYFTA av mig i min lätta rullstol? ingen erbjöd sig bära, varken SJ personal eller passagerare. Vi väntade på de konstiga "liftoperatörerna" som aldrig kom. Min assitent fick ej sköta den enkla liften själv. Tiden blev knapp - snart skulle tåget tillbaks t Sth. Dessutom är nivåskillnaden mellan tågdörren och perrongen stor, tågdörren smal, trappstegen smala och höga - en person utan vana att BÄRA rullstolar skadar lätt sin rygg och tappar ur mig så även jag skadas!

b) liftar - som man ser är SJs liftar uråldriga, långsamma och skapar kass arbetsmiljö. Det bästa är om liften är monterad INUTI TÅGET som i USA, här bevis från liten by i Alaska på att det MED ANTIDISKRIMINERINGSLAG MED SKADESTÅND SOM PISKA t o m i avkroken Skagway går utmärkt att ha moderna liftar även i mkt gamla tåg: http://www.lazybee.biz/sj/trainskagway07conductor.jpg SAMT http://www.lazybee.biz/sj/trainskagway07onramp.jpg
om man som backup vill ha liftar på perrongen kan man göra som här i Kuranda utanför Cairns, Australien: http://www.lazybee.biz/sj/trainkuranda08sramp.JPG

c) SJs diskriminering väldigt vanlig -här ett av massa facebookmess jag fått: "...Läste om ditt öde med tåget mellan stockholm och uppsala. Förjävligt. När jag åker med Björn har jag varit med om samma sak flertal gånger. MVH: Mathias (Björns assistent). Hoppas du minns mig, vi har träffats på "fest"." Be mig om fler exempel samt sealla anmälningar av SJ på : http://www.independentliving.org/anmalningstjansten/

d) lagens namn: såvitt jag erfar heter lagen från 1979 SJ bryter mot med sina otillgängliga tåg och alla särlösningar "Lagen om Handikappanpassad Kollektivtrafik"

e) skadestånd -anledningen till varför jag vill ha skadestånd som svider för SJ är att därmed bli troligt att de slutar diskriminera även alla andra som tysthet felbehandlas varje dag.Rädsla för skadestånd som SVIDER gör att man PRIORITERAR tillgängliggörandet som därmed ses som en billig försäkring mot dyra skadestånd! - se ovan exempel på att många drabbas samt alla anmälningar av SJ på : http://www.independentliving.org/anmalningstjansten/

e) så kan tillgängliggörandet finansieras:
  • USA erbjuder skattelättnader på 15 000 dollar per år till samtliga företag oavsett storlek för tillgänglighetsskapande åtgärder. Sverige saknar motsvarande incitament. Betalar inte svenskar med funktionsnedsättningar skatt precis som amerikaner?
  • Samhället sparar pengar på att tillgängliggöra för personer med funktionsnedsättning - exempel: tillgängliggörandet av bussar ökar antalet kunder och därmed är det samhällsekonomiskt lönsamt
  • Fler kan komma i arbete om de utestängande skamfulla murarna Bush pratade om rivs även i Sverige, och ju fler som jobbar ju desto mer växer kakan så vi har mer att dela på
Läs mer om Diskriminerande Otillgänglighet i min c-uppsats i retorik med samma namn: http://www.cederholm.net/otillg_ar_diskr.pdf

SAMT i min debattartikel på NEWSMILL : http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/27/f-d-moderatpolitiker-sverige-utestanger-rullstolsburna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar