måndag 26 oktober 2009

SvD & Aftonbladet igår: "Missade festen - SJ släppte inte av honom" PROBLEM & LÖSNING


"Det krävs goda byråkrater för att hålla en välorganiserad ineffektivitet igång."
--- Henrik Tikkanen

I min rullstol skulle jag åka tåg till Uppsala. Väl framme blir jag inte avsläppt eftersom tågvärdarna inte får sköta rampen - och tvingas åka tillbaka till Stockholm.
- Det hela kändes som en Kafka-novell. Jag kommer aldrig att åka med SJ igen.

PROBLEMET: Saken beskrivs ganska väl i denna artikel i Aftonbladet "Missade festen - SJ släppte inte av honom" http://www.lazybee.biz/sj/abladet_s20_091025.jpg

samt även i dessa webartiklar:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3704629.svd
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-AV_ID=973824,00.html?from=puff#kommentarerstart

SJ:s pressjour påstår nu i efterhand att den diskriminerande händelsen skulle bero på att så kallad ledsagning inte beställts; de hävdar att felet skulle vara mitt och att jag borde ha ringt deras så kallade "ledsagnings-call center" (läs: kassa B) UTÖVER att ha TELEFONKÖAT i drygt 30 min i fredags morse till deras så kallade "kundservice/säljavdelning" på tfn 0771-75 75 75 (läs: kassa A) som uppgav att "allt är klart, bara att dyka upp - killen som gjorde bokningen kollade det egna systemet, två (2!) externa system SAMT gick dessutom och kollade med en kollega..." VID VITTNE av min assistent Carola K som hjälpte mig ringa. Att säljarna bokade "handikapplats" och var fullt medvetna om rullstolen och aldrig informerade att jag skulle behöva telefonera ytterligare till en ANNAN Kafka-kassa styrks av mitt biljettkvitto och anteckningslappen sagd Carola gjorde vid samtalet: http://www.lazybee.biz/sj/sj_bilj_bokad_morgon091023.pdf

- Det måste man göra [boka ledsagning via annan "kassa B"] när man har rullstol för att få hjälp med ombord- och avstigningen. När man försökt lösa det här i Uppsala så fanns inte personal på plats eftersom det var sent på kvällen och ledsagningen inte var beställd, säger Elina Yli-Torvi på SJ:s pressjour till SvD.se. [I efterhand har jag fått reda på att lift-ledsagarna (läs: kassa C) SLUTAR innan dess mitt returtåg skulle ha anlänt Sth C kl 0049 söndag morgon -något kassa A avdelningen GIVETVIS bort känna till och informerat om ÄVEN DET innan jag betalade min biljett! - utöver att informera om existensen av en kassa B!]

Varför det? Hur kan det komma sig att jag aldrig stött på detta sovjetiska Kafka-byråkratiska-kassaA-kassaB-kassaC-system vid mina tågresor utomlands?

LÖSNINGEN: Se där ännu ett skäl i sig att de som jobbar på tåget (tågvärdarna) GIVETVIS ska kunna hantera liftarna, säger jag mot bakgrund av att bl a ha jobbat 4 år som managementkonsult på dåvarande Öhrlings Coopers & Lybrand (nu kallat PricewaterhouseCoopers). SJ behöver UPPENBARLIGEN bli konkurrensutsatta (jfr utlandet) så de INSER behovet av att ÄNDRA sin operativa verksamhet så de slutar helt med att ha diskriminerande otillgängliga tåg, och börjar följa den (tyvärr tandlösa) lagstiftning som faktiskt finns gällande tillgänglighet för allmänna kommunikationer.

I det korta perspektivet bör SJ dessutom OMEDELBART få extern hjälp att akut fixa sin:
1) Information - a) ej själv vetat om/informerat om behovet att ringa ANNAN "kassa B callcenter") & b) ej informerat om hur jag i den trånga icke-rulstolsvagnen skulle gått på toaletten (fanns ingen handikapptoa och för trångt att rulla fram till den ta som fanns längst bort)

 2) Organisation - tågvärdarna/på tåget befintlig personal ska GIVETVIS kunna sköta liftarna! Som f d ledamot i Brand- och Räddningsnämnden Stockholms stad, undrar jag hur SJ gör med personer i rullstol vid brand eller annan olycka? [i efterhand har jag fått reda på att vissa lokförare FÅR sköta liftarna SAMT att tågen HAR ramper ombord för händelse av brand/olycka. DETTA borde ju tågvärdarna veta!!! VIDARE har jag fått mäss på Facebook samt blogginlägg om att SJs "kassa B" ledsagning ofta ej fungerar alls.]

3) Liftkonstruktion- a) liftarna ska givetvis vara enkla att sköta OCH monterade i själva tåget som i USA - se här två fotobevis på att även gamla tåg i ödemarken i Alaska går att utrusta med inbyggd lift: http://www.lazybee.biz/sj/trainskagway07conductor.jpg SAMT http://www.lazybee.biz/sj/trainskagway07onramp.jpg
Som BACKUP ska det även finnas MODERNA liftar som denna i Cairns Australien: http://www.lazybee.biz/sj/trainkuranda08sramp.JPG

Det hela påminner om gamla monopol-televerket och taxi-monopol-strulet!
När ska vi svenskar och herr Michael-mångmiljonär-Moore inse att människans natur kräver monetära morötter för att anstränga sig? Att socialism funkar lika illa i Sovjet, Cuba, gamla statliga monopol Telia osv? När ska folk sluta förvånas över att Färdtjänsten/rullstolstaxi plötsligen började fungera då Alliansen häromåret införde konkurrens så de få som informerats därom kan ringa taxi 020/kurir och slippa Landstingsfärdtjänst-förseningarna? När ska svenskar sluta tro att vi är bäst på allt alltid, och i stället LÄRA oss av andra länder med bättre tillgänglighet såsom USA?

Monopol fungerar illa inom tåget, vården, telekom, taxi, sovjet osv! Minns hur man behövde köa ETT _ÅR_ (!) hos Telia (då Televerket) för att "FÅ" köpa en ny svindyr monopoltelefon? Och ville man ha en monopoltaxi fick man bara "taxi var god vänta" och fick GÅ hem...

Ytterst handlar detta om att Sverige bryter mot FN:s mänskliga rättigheter och har tandlösa lagar som lämnat landet otillgängligt i decennier. Att vi, trots en massa utopiskt feel-good röstfiskerisnack om att Stockholm ska bli världens mest tillgängliga huvudstad 2010, ligger långt efter länder som Storbritannien, USA, Australien och Sydafrika. Och att lagar som ej efterlevs behöver skärpas samt stämningsmöjligheter måste till för att kunna ta till piskan så att rädsla för stämningar uppstår, och att man då snabbt tillgängliggör på bred front för att undvika grova viten.

-Det är riktigt illa att Stockholm t ex inte har en enda nattklubb med handikapptoalett / utan diskriminerande trappor samt att Gröna Lund är så otillgängligt för rullstolar jämfört med nöjesparker i Australien och USA, vilket jag själv upplevt som rullstolsburen världsresenär, säger Peter Cederholm.

FAKTA OM OTILLGÄNGLIGHETEN:
  • Sverige har ungefär 1,8 miljoner människor med funktionsnedsättningar. Åtminstone hälften
    säger öppet att de känner sig diskriminerade.
  • Om man jämför med elitidrottare och operasångerskor så har nästan ALLA människor
    en funktionsnedsättning.
  • 60-90 procent av affärer, restauranger, biografer, möteslokaler och andra inrättningar
    i svenska stadskärnor är helt eller delvis omöjliga att besöka och använda för människor med funktionsnedsättning.
  • Personer med funktionshinder har under lång tid tvingas betala skatt för tillhandahållande
    av samhällstjänster som är oanvändbara för dem (t.ex. bussar de ej ens kommer in i)
  • Inte bara personer med funktionshinder gynnas av tillgänglighetsgörande, t.ex. gagnas ju
    även barn, pensionärer och föräldrar med barnvagn av bussar utan trappsteg! Dörröppnare för
    personer med rörelsehinder används ofta och gärna av alla - det är snabbare och enklare för alla
    att öppna en tung port genom att trycka på en knapp.

HUR KAN TILLGÄNGLIGGÖRANDET FINANSIERAS?
  • USA erbjuder skattelättnader på 15 000 dollar per år till samtliga företag oavsett storlek för tillgänglighetsskapande åtgärder. Sverige saknar motsvarande incitament. Betalar inte svenskar med funktionsnedsättningar skatt precis som amerikaner?
  • Samhället sparar pengar på att tillgängliggöra för personer med funktionsnedsättning - exempel: tillgängliggörandet av bussar ökar antalet kunder och därmed är det samhällsekonomiskt lönsamt
  • Fler kan komma i arbete om de utestängande skamfulla murarna Bush pratade om rivs även i Sverige, och ju fler som jobbar ju desto mer växer kakan så vi har mer att dela på
Jag har med rullstol gjort massa resor inkl australien/nya zealand förra året. De har gått utmärkt med rullstol - men att åka sth-uppsala är tydligen raketvetenskap med internationellt sätt avvikande, sämre och konstiga statligt-monopol-regler (inkl strunta i kunden...) Videobevis på att det går bra att få hjälp att med rullstol flyga ända till Australien och där hålla på med helikopterflygning och dykning: http://www.youtube.com/watch?v=bGB3t5aA2q0

Det jag drabbats av är DISKRIMINERING enligt FN (mänskliga rättigheter för människor med funktionsnedsättning), UK, Australien, NORGE (våra grannar fick rätt lag januari i år!) och USA(Americans with Disabilities Act) ETT TEXT-BOOK CASE av diskriminering - om Sveriges lagstiftning må vara tandlös och förlegad är en annan sak. Jag vet - skrivit C-uppsatsen i retorik "Otillgänglighet är Diskriminering" vid Uppsala Universitet!

Länk till min uppsats + relevant bakgrund / fakta även till denna incident finner du i min nyligen publicerade NEWSMILL artikel:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/27/f-d-moderatpolitiker-sverige-utestangerrullstolsburna (senare idag kommer jag längst ner efter artikeln lägga till en Kommmentar med länkar till exempel på TILLGÄNGLIGA TÅG UTOMLANDS som jag åkt mm)

Swedish Health-Care is Sicker than Sicko! | För övrigt är jag TRÖTT på svenska vården där AVSAKNAD av Vinstintresse/sann konkurrens/"vårdcheck" SKAPAR oskälig väntan och tvingar den sjuke bort från arbete för att istället bli sin egen jurist, rehabexpert, hjälpmedelsmästare mm - se
[Swedish:] http://newsmill.se/artikel/2009/09/12/f-d-moderatpolitiker-vardens-problem-och-losning
[English:] http://www.cederholm.net/Swedish-health-care-sicker-than-sicko.htm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar